Ya Allah please grant me an ever-lasting patience

Tuesday 4 October 2011

Bosan,,,bagaimana cara untuk mengatasinya???

Assalamualaikum n ello ello...





Hmm,,xtaw lah kenape hari ni dilabelkan sebgi hari yg "membosankan"!!!"nak pergi sekolah!!", itulah yg sedang meronta-ronta dlm hati aku,,,"hati,aku xleh pegi skolah,ko pown tahu yang hari ni dak form3 mula periksa PMR,,kalo aku dtng,nnti cekgu marah", kata aku cube untuk menenangkan hati yg xtenang ^_^....dah bermacam-macm cara aku buat untuk menghilangkan rase bosan yg tngh melanda ni tpi satu pown x menjadi....:(





{ Boring,x ade bende nak buat,hari rase kosong}tu semua kate seerti bg bosan,,,hidup ni memng akan terasa bosan kalo kte layan perasaan malas ni,mcm aku..tulis kt blog pasal "bosan"tp sebenrnye bnyk bende yg aku boleh buat,,mcm aku ckp td TERLALU LAYAN PERASAAN MALAS!!!"ayoohh ashikin,,,jgn jadikan perkataan bosan sebgi satu bende yg kau pegang tanpa bertindak ape2...:)"


Yeah,,kate2 tu mula kedengaran di cuping telingaku.Melalui kata2 itu aku mula sedar bahawa banyk cara untuk mengatasi masalah kebosann ini....menurut drpd sumber yg aku bace,orng yg terasa bosan adalah orang yang paling rugi kerana die telah membiarkan hari dan masanya berlalu tanpa memperoleh sebarang benda yang berfaedah...lepas aku bace je artikel tu,aku terus tersentap(terasa)..tapi aku x kisah,aku bukan jenis yg cepat sensitif tak tentu hala,memng betol,selama ini aku dah biarkan hari n masa aku berlalu mcm tu saje,,,walopwn aku menyebut perkataan BOSAN sebnyk sejuta kali pown belum tentu ia dpt menghilangkn rase bosan ini....=,=




BAGAIMANA CARA UNTUK MENGATASINYA :




Sebenarnya cara untuk megatasi penyakit bosan ni aku reka sendiri berdasarkan pangalamn yg aku kaji melalui tv,buku2 ilmiah n laen2..tak banyak cume adew 5 sahaja cara2nya...aku harap korang dpt memahami ape yg cube aku sampaikan ini,,,mudah-mudahan cara ini dpt menjadi ikutan kepada korang semua dan tiada lagi istilah bosan dalam kamus hidup kita ~ ~ ~


1.SOLAT,MENYEMBAH ALLAH YANG MAHA ESA.
    = setelah di kaji akhirnya inilah perkara yang dpt menghilangkan rase bosan,,,solat fardhu,solat sunat contohnya solat hajat,mohon lah pada ALLAH agar dihilangkan rase bosan,insyaALLAH,Dia maha mendengar rintihan dari hambanya...






2.MEMBACA AL-QURAN.
  =Amalkan selalu ye,,cukuplah sekadar 1 hari 2/3 m/s...itu pown dah memadai drpd membuang masa begitu saje...

 


 3.BACA BUKU.
    =Hah,membaca buku...tak kisahlah buku jenis ape yang korang nk bace samada novel,majalah,komik atau bahan bacaan yang sesuai untuk di baca.






 4.MAIN PERMAINAN (GAME).
      =Yang ni memng favourite aku,,,korang juge kan???biasalah kte kan masih budak2 lagi...:)korang sebenrnye boleh main game tp kena lah ade waktunye,,jangnlah main game 4jam belajar setengah jam jew,,,tak salah main game,tp kena lah seimbangkan waktu belajar dengn waktu main ye sbb main game ni sampingn saje untuk mengelakkan stress.


 
5.Melayar bahtera.
   = Korang tahu x ape maksud melayar bahtera??haha,,maksudnya "tidow"...sape suke tido??aku!! :)cara yang ni kalo sume bende korang dh buat tp masih rase bosan ape kate korang tido,,mungkin ianya dpt mengatasi rase bosan,,tp jgnlah tido smpi x ingt dunia,tido tuh biarlah berpada-pada ye...





hah,,,amacam??boleh x buat lima2 cara nih,,??cube-cube lah ye,ini pown untuk kebaikan korang jugak..sebenarnya bnyk lagi cara2 untk mengatasi rase bosan,,contohnya tolong mak kemas rumah,masak ataupon tolong ayah cuci kereta ke moto ke secara tak lansung dpt jugak pahala...but kena ikhlas lah...hihihi
Ok lah,,itu saje yg aku nak ckp buat hari ni...ingat,,BOSAN MESTI ADE CARA UNTUK MENGATASINYA...wasalam ^_^



















1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...