Ya Allah please grant me an ever-lasting patience

Tuesday 13 December 2011

one in a million

assalamualaikum n ello ello to all readers !


 today saya nak cerita dengan anda anda semua tentang seorang hamba ALLAH yang saya anggap dia ni *one in a million*,btw the person that i call *one in a million* tu ialah girl not boy..her name is Nur Batrisyia Iman,I call her cha for short,she is my anak buah ..me and my mother jaga dia since her 2 month,now her age 3 years old,she is a children yang very very very intelligent ! sekali pandang dia memang nampak macam seorang budak kecik yang doesn't know anything,but saya dah jaga dia selama 2 tahun [sbb dia lahir tahun lepas (21.8.2010)],macam2 perangai peliks + cerdiks yg ditunjukkan olehnya,sometimes she can be a clown and sometimes she also can be a matured , saya merangkap auntie dia tersangatlah bangga dengan kecerdikkan dan kematangan yang ada dalam dirinya,lupa nak bagitahu,kebanyakkan budak2 kecik akan memanggil makcik or auntie kan,tapi cha ni lain orangnya dah beratus ratus punya ratus kali saya ajar dia suruh panggil auntie but she can't accept it,dia tetap dengan pendiriannya yang lebih selesa memanggil saya ashikin,tapi disebabkan kepelatan yang dialami olehnya dia terpaksa memanggil saya *acitin* kekurangannya adalah she can't say "s" it will be "c" and she also can't say "k" it will be "t",,haha..kesian kan,,anda anda mesti tertanya tanya apa bendalah yang si budak kecik tu buat sampai saya panggil dia cerdik n matang,kann??okay saya  bagitahu ,dekat bawah ni ada dialog perbualan antara saya dengan cha ..perborakkan kitaorang lebih kurang macam ni :-

*babak : di rumah saya

di tengah hari yang panas tak berapa nak terik....

saya : cha tengah buat apa tu? (tak ada soalan lain nak tanya)
cha  : tat de wat ape ,duduk tenok tb jee (jawapan yg sempoi)
saya :  lah,wat pe tengok tv,pergi lah main..biar acitin yang tengok tv ,ok?
cha  : hmm,tanak cha nak tenok tb,cha nak tenok Wanita Hari Ini ..
saya : ha??? (terkejut sbb saya yang dah tua bangka ni pun tak layan rancangan2 macam tu!!)..alaa,bukannya best pun tengok whi ,bagi je remot tu ,acitin nak tukar citer lain..
cha  : dengan kecewanya dia memberikan remot tu pada saya lalu berkata : cha nak tenok tb pun tak boleh,eeee,cha bocan dah tak tahu nak buat apa ! sambil berdiri dihadapan saya lalu meletakkan tangan kanan diketiak kiri dan tangan kiri di ketiak kanan beserta muncung yang ala ala itik gembo gembo gitu menandakan dia sedang merajuk...
saya : terkejut sebaik saja dengar perkataan tu keluar dr mulut dia sambil ketawa berdekah dekah..mulalah pergaduhan saya dan dia,sorang ke timur sorang lagi ke barat..selang beberapa saat dia mula bersuara
cha : cha nak alik,ecok tanak da datang umah neklang !!
saya : yelah,,ha,asal tak balik lagi ?? (jahat x saya ?)
cha : kejap lagi lah,tunggu lah putul lima cengah ,tatan cha nak alik corang pulak ..
saya : cha cha ,,haih,macam macam..pergi la balik kejap lagi acitin nak pergi kedai nak beli aiskrim warna hijau ..sedapppnyaaaa...
cha : cha nye ?? cha na jugak !!
saya : eh,bukan cha cakap nak balik ke,so cha punya takdelah...( kihkihkih)
cha : tak jadi,mama catap mama work,taleh amik cha ...ecok cha datang,cha da habic merajuk
saya : haha..cha cha pasal aiskrim lupa semua...hohoo .. 


                                                            senyum kosmo sokmo

haha...kelakar kan dia ,everyday she come to my house,my life like rainbow yang colourful ,actually,I always cari pasal with her , dah macam saya yang budak 2 dia yg dewasa..kan. ?? banyak lagi dialog antara saya dgn cha tapi i'm lazy girl to write in this post,sorry ye ..yang menariknya cha ni kalau waktu dia tengah duduk2 santai dia mesti selawat..hebat kan...now she in a process to learn about how to read iqra' ..baru iqra' 1,a teacher who teach her read iqra' is me and my sister...every morning she must read iqra' at least 2 or 3 page but sometimes when her lazy's disease come, she will say like this : acitin,baca ecok boleh,cha letih la..haa..pandai kan dia bagi alasan haritu ada lah jugak dengar cakap dia,sbb saya ingat dia ni betul2 penat,tup tup bila dekat tv ada tunjuk video klip stacy-kasanova,dengan pantas sepantas kilat dia terus menari lebih hebat dari stacy..hewhewhew....


kalau anda anda nak tahu cha ni pandai baca doa makan ,pandai math,pandai ambil wudhuk n pandai solat..setiap kali time makan,dialah yang paling sebok sekali suruh semua orang duduk then tadah tangan sbb dia nak baca doa makan,kira macam leader lah ni..,she haven't ask me about math,she say :acitin,1 + 1 ??then i say ofcourse la 2..alahai senang nya soalan..memang betul tapi cara acitin jawab salah..hurm,it look so weird,i think back about the question but nothing wrong with my answer,then i ask her : abistu nak jawab macam mana??she say : 1 + 1 jawabnya 2..acitin lupa nak catap *jawabnya ..haha .. alahaii,since tadika until sekolah mnegah tak pernah pun my teacher ajar suruh cakap *jawabnya...selalunya orang akan cakap equal or direct bagi jwpn je,,but cha is betul2 peliks..kadang kadang bahasa yang dituturkan tu terlalu baku..for example : acitin,dalam beg cha ni ada baju ,acitin amik dan keluarkan..sesetngah budak tak kan bagitahu dalam beg mereka ada ape2,tapi cha siap suruh keluarkan lagi..hewhew..different truthly different !!!kalau time lepas habis mandi je dia mesti ambil wudhuk,tapi dia cuma amik yang wjib je yakni muka,tangan,rambut dan kaki saje...when i want to pray and wear a telekong,quikly she come to me and tell she want to pray together with me...she only wear a tudung sarung hitam and a sejadah saiz kecil..then she follow setiap pergerakan saya ketika solat....insyaALLAH one day,she also can be a muslimah girl


          haa,ni bukan hajarul aswad tapi ini lah cha time dia tengah sujud,my sister take this picture


selain drpada itu,cha juga mengikuti perkembangan semasa,everyday she read news paper and watch televisyen (berita)...dia juga cepat tangkap apa yang berlaku dipersekitaran,bak kata orang "keadaan mendewasakan kita"..haha,yang hebatnya dia ni terer guna phone touch,seriously macam orang dewasa,saya tak pernah pun tengok budak sekecik itu pandai menggunakan sebarang jenis gadjet semua ni...hebat kan dia,, 




                                            bak kata arwah sudirman -orang biasa basikal tua




cha pandai bergaya n dia suka pakai tudung,bila saya tanya kenapa cha nak pakai tudung,then she say,kalau tak pakai tudung nanti doca,ALLAH marah...hee,kecik kecik lagi dah pandai nak tentukan hukum harkam ni,tapi memang betul pun cha cakap tapi cha tak diwajibkan lagi pakai tudung n_n.. sometimes she wear tudung,sometimes free hair,ikut mood la..


                                                            minah berkacamata hitam  






                                                        ada rupa yuna tak??*tak langsung




okay,before this post melabuhkan tirai,,i just want to say this girl is the only one and one in a million...saya nak ucapkan terima kasih berbanyak banyak kepada anda anda yang telah baca post yang istimewa ini...saya nak mohon maaf kalau penggunaan bahasa inggeris (grammar) saya huru hara...kalau ada kesalahan grammar,maafkan lah ye..kerana saya ni buah cempedak diluar pagar,ambil galah tolong jolokkan,saya budak baru belajar,kalau salah tolong tunjukkan..peacee ,,









   

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...